Nienke Goes Thai ;)

Week 4 Hilltribe Chiang Rai

Ough doo tong ma (Hallo in Akha)

Ik zit alweer op de helft van mijn reis! 4 weken in Thailand maar zo voelt het helemaal niet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet echt iets mis in Nederland. Maar wie weet komt dat in de laatste 4 weken.

Afgelopen week ben ik helemaal naar het noorden gegaan. Op zondag met de nachtbus naar Chiang Rai. Daar werden we opgehaald door onze coördinator Tho en moesten we nog ongeveer 60 km naar het zuidwesten rijden om bij het Akha dorp terecht te komen. In het Akha dorp was een afgezet gebied wat ze Happyland noemden. Dit was ons verblijf voor de komende week. Het is de bedoeling dat Happyland wordt uitgebreid en dan een soort school wordt voor mensen die over de cultuur van Akha willen leren.
Ik sliep in een clayhouse samen met 3 andere meiden. 2 meiden sliepen in een bamboe house en 4 jongens sliepen in een gewoon huis. In de middag zijn we door het Akha dorp gaan lopen en hebben we het een en ander geleerd over de Akha cultuur geleerd. Toen was het al weer tijd voor avond eten en spelletjes.

Dinsdag moest ik al heel vroeg op want het was mijn beurt om ontbijt te maken. Samen met 2 andere meiden hebben we pannenkoeken gebakken. Toen was het tijd om te werken in het kamp. Ik moest een muur van een huis metselen. Dus daar ging ik dan emmertjes zand in een bak, wat cement erbij en water. Ik had natuurlijk geen molen dus moest met een schep mixen. Daarna de stenen een berg op dragen en toen kon ik beginnen. Na twee uurtjes hadden we pauze en heb ik even eenpowernapje gedaan om daarna weer verder te kunnen metselen.
Tegen de avond zijn we naar een markt gegaan waar we zelf eten moesten halen en daar heb ik de lekkerste mango smootie everrrrr gehad. Eenmaal terug in het kamp kregen we Akha les. Het enige wat ik heb onthouden is hallo en dankjewel.

Woensdag was het tijd voor de homestay. Ik ging met 3 andere meiden een dag en nachtdoorbrengen in het huis van Ampong. Ampong was een oudere vrouw met eenredelijk groot huis. Eerst moesten we hout gaan sprokkelen. Dit waren gewoon 4 boomstammen die we 200 meter richting haar huis moesten dragen. Hierna moesten we snacks maken. Eerst moesten we rijstmeel mengen met kokosmelk. Hier moesten we bolletjes van maken en dan inpakken in bananenbladeren. Uiteindelijk kwam er een plakkerig goedje uit maar wel heel lekker.
Daarna hebben we armbandjes gemaakt met natuurlijke kralen. Dit waren geverfde granen en maiskorrels. Ampong heeft ook een armbandje voor ons gemaakt deze was echt heel mooi. We hebben ongeveer 3 uur armbandjes gemaakt totdat we er genoeg van hadden en toen zijn we nog een stukje door het dorp gaan lopen. Bij terugkomst in het huis van Ampong hebben we de traditionele Akha kledij gepast. Dit waren mooie kleren helemaal met de hand genaaid. Er zaten een hoop details op dus het kost veel tijd deze te maken. Vervolgens zijn we Akha gerechten gaan koken en deze waren echt heerlijk. 's nachts hebben we op matrassen op de grond gelegen. Ampong sliep bij ons in de woonkamer. Ik weet niet of ze daar altijd slaapt maar we konden het haar ook niet vragen omdat ze geen Engels kon.

Donderdag ochtend werd ik wakker omdat ik dacht dat Ampong een kip was aan t slachten. Later die dag bleek dat niet het geval te zijn maar er was in ieder geval een hoop geschreeuw. Na het ontbijt om 7 uur zijn we terug gelopen naar Happyland. Daar hebben we spullen gepakt voor de trekking en het kamperen en vertrokken met lopen. Na de wandeling van vorige week zag ik hier erg tegen op maar het viel reuze mee. We hebben in totaal 6 uur gewandeld berg op, berg af. Er zaten hele stijlen stukken tussen met grind en bladeren dus Nienke is wel een keer of twee op haar kont naar beneden gegleden! In de pauze tussendoor hebben we van bamboe eetstokjes gemaakt en drinkbekers. Dit moesten we doen met een machete. Super cool!! Voordat we gingen lunchen moesten we blijkbaar eten geven aan de forrest ghost. Maar dit wist ik niet dus ik was al begonnen met stukjes tomaat te smokkelen. Toen de coördinator dit zag werd ze beetje boos. Uiteindelijke heeft de forrestghost eten gekregen en toen konden we eten. Ik denk dat ik dus vervloekt ben geweest en daarom een paar keer ben gevallen! hahaha!
Uiteindelijk zijn we aangekomen bij een warmwater bron en konden we baden. Dit was echt heerlijk! Dit was ook de eerste keer dat we wifi hadden waardoor deze plat ging toen we moet 10 man tegelijk inlogde. In de avond zijn we gaan BBQen en hebben we cocktails gemaakt. Erna hebben we spelletjes gedaan waaronder Weerwolf. Het favoriete spel van de reizigers hier.

Op vrijdag was ik al vroeg wakker want het meisje dat bij mij in de tent sliep snurkte super hard! Na het ontbijt zijn we met de auto naar het zwembad gereden op Balcony Hill. Maar helaas het zwembad werd gepoetst dus we konden niet zwemmen. Wel konden we weer even gebruik maken van de wifi!. Hoezo verslaafd aan internet en social media!
Vervolgens zijn we naar een markt gegaan waar we inkopen moesten doen voor de avond. Het was namelijk internationale avond waar we een typisch gerecht van ons eigen land moesten koken. Wij zouden hutspot (wortelenrats voor de Maastrichtenaren onder jullie) maken. Eenmaal terug in Happyland ben ik eerst gaan douche en dutje doen toen we zijn gaan koken. Het duurde een eeuwigheid voordat het water kookte omdat het heel hard begon te waaien. Toen we net klaar waren met koken begon het te stromen. Super vet bliksem en alles vloog door de lucht. Maar daardoor duurde het ook langer voordat de Akha mensen in het kamp waren en de cultuuravond kon beginnen.
Maar toen ze er eindelijk waren begonnen we met een ritueel waardoor ons ziel in het dorp zou blijven als wij weg zouden gaan. We moesten van oud naar jong gaan zitten entoen ikaan de beurt was moestik op een krukje gaan zitten bij de Akha mensen aan tafel. Dan kreegik rijst met ei inmijn had enmoest het opeten. Ernakreeg ikeen slok whisky en een slok thee. De vrouwen kregen vervolgens een ei (hun ziel) in de linkerhand en terwijl ik het ei vast hield kreeg ik van ieder Akha persoon een armbandje om. Het ei moest je bewaren en buiten het dorp opeten voor geluk.
Na dit ritueel gingen de Akha mensen dansen en wij moesten mee doen. Het was buiten de maat dansen op rare muziek. Wel heel leuk! Erna moesten wij optreden. Naar een wals van de Oostenrijkers waren de Nederlanders aan de beurt. Wij zongen: "De meeste dromen zijn bedrog" van Marco Borsato en waren er wat op aan het klappen. De vrijwilligers uit andere landen kwamen er bij staan klappen omdat ze zelf niet meer wilde optreden. Hierdoor kwamen de Akha ook meedoen. Zij denken nu dat het iets typisch Nederlands is om in een groepje te staan klappen. Uiteindelijk moesten we het eten nog aanbieden aan de Akha mensen en toen zijn we zelf gaan eten. Het was zo grappig om Akha mensen hutspot te zien met stokjes!

Zaterdag hadden we ook nog een hele planning voor de boeg. In de ochtend gingen we naar een waterval. Hiervoor moesten we door een soort van jungle achtige omgeving wat super mooi was. Na een half uur bergbeklimmen kwamen we aan. De waterval was super mooi en het water was super koud. We zijn er allemaal in gesprongen super leuk!
Hierna zijn we naar de Witte Tempel in Chiang Rai gegaan. Deze is vrij nieuw maar heel mooi. De schilderingen waren prachtig. Ook was er een muur met slechte invloeden. Daar stond bijvoorbeeld Michael Jackson op en de Minions.
Als afsluiter van de week zijn we naar de Black House gegaan. Dit was een artistiek dorp wat de levensstijl moest weergeven van een bepaald volk. Erg interessant maar helaas kon mijn coördinator niet veel uitleggen hierover waardoor ik achteraf van alles het moeten opzoeken.
Uiteindelijk zijn we weer op de bus gezet naar Singburi (thuis) waar we 8 uur later aankwam.

Het Hilltribe project is tot nu toe het meest interessant geweest en ik heb een hoop geleerd. De omgeving in het noorden is prachtig zelfs nu er extreme droogte is. Ik had er eerlijk gezegd nog wat langer willen blijven en ga zeker nog een keer terug!

Nu blijf ik een weekje thuis in Singburi. Werken in een weeshuis. Ik baal als een stekker dat ik al op de helft zit dus ga nog maar extra ervan genieten! Tot volgende week.

Kuskus

Reacties

Reacties

Harrie Eickenboom

Geniet er nog maar lekker van je hebt nog een maand.

Joyce

Geweldige om elke week je verhalen te lezen. Geniet nog maar lekker daar! Kusss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active